Informacja z działalności kontrolnej w roku 2022
I N F O R M A C J A
Z DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ WYDZIAŁU KONTROLI
KWP W ŁODZI W 2022 ROKU
LICZBA KONTROLI PROWADZONYCH W 2022 ROKU Z PODZIAŁEM NA KONTROLE W TRYBIE ZWYKŁYM I KONTROLE W TRYBIE UPROSZCZONYM
Rodzaj kontroli Liczba kontroli Liczba skontrolowanych podmiotów
Kontrola w trybie zwykłym 39 42
Kontrola w trybie uproszczonym 2 2
Ogółem 41 44
KONTROLE ROZPOCZĘTE I ZAKOŃCZONE W 2022 R.
KONTROLE W TRYBIE ZWYKŁYM:
1. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie usuwania szkód transportowych w pojazdach w aspekcie odpowiedzialności materialnej pobierającego sprzęt transportowy, powstałych w wyniku działania użytkownika.
(Wydział Transportu KWP w Łodzi);
2. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości i zasadności naliczania i wypłaty rekompensaty pieniężnej tytułem wypracowanych przez funkcjonariuszy nadgodzin.
(Komenda Powiatowa Policji w Łęczycy);
3. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości realizacji umów zawartych przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji z organem reprezentującym wewnętrzną jednostkę administracji publicznej w zakresie służb ponadnormatywnych.
(Komenda Miejska Policji w Piotrkowie Trybunalskim );
4. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym Policji przez dysponenta II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Poddębicach);
5. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym Policji przez dysponenta II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Sieradzu);
6.Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym Policji przez dysponentów II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji powiatu łódzkiego-wschodniego);
7. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie);
8. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Opocznie);
9. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Zduńskiej Woli)
10. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości realizowania zadań oraz ich dokumentowania przez dzielnicowych w świetle obowiązujących przepisów, a także nadzór przełożonych nad tą problematyką.
(Komenda Miejska Policji w Skierniewicach);
11. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości realizacji zadań Policji, związanych z funkcjonowaniem Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu eliminowania naniesionych zagrożeń”.
(Komenda Powiatowa Policji w Zgierzu);
12. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości przestrzegania procedur dotyczących ochrony danych osobowych.
(Komenda Powiatowa Policji w Zduńskiej Woli);
13. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie efektywności planowania i realizacji czynności służbowych w komórkach ruchu drogowego mających na celu ograniczenie ilości wypadków śmiertelnych na drogach, w aspekcie odnotowywanych zdarzeń, w wyniku których śmierć ponieśli uczestnicy ruchu drogowego.
(Komenda Powiatowa Policji w Łowiczu);
14. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości dokumentowania użycia środków przymusu bezpośredniego oraz broni palnej wobec osób zatrzymanych, w tym również stosowanie Wytycznych Nr 4 Komendanta Głównego Policji z dnia 18 lipca 2018 roku w sprawie wybranych procedur i sposobu sprawowania nadzoru nad postępowaniem policjantów lub innych wyznaczonych osób z przedmiotami przeznaczonymi do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, a także nadzoru przełożonych nad tą problematyką.
(Komenda Powiatowa Policji w Łasku);
15. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości stosowania instytucji zatrzymania osoby ze zwróceniem uwagi na sporządzoną dokumentację, podstawy prawne i faktyczne zatrzymania, realizację uprawnień przysługujących osobom zatrzymanym, przestrzeganie ustawowego czasu zatrzymania oraz nadzór sprawowany nad powyższą problematyką.
(Komenda Powiatowa Policji w Sieradzu);
16. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie organizacji przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych podległych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Brzezinach);
17. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie organizacji przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych podległych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Pajęcznie);
18. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie organizacji przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych podległych KWP w Łodzi.
(Komenda Miejska Policji w Piotrkowie Trybunalskim);
19. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie przestrzegania przepisów i realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
(Komenda Powiatowa Policji w Wieruszowie);
20. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie przestrzegania przepisów i realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
(Komenda Powiatowa Policji w Pajęcznie, Komisariat Policji w Działoszynie);
21. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie przestrzegania przepisów i realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Komenda Powiatowa Policji w Radomsku, Komisariat Policji w Kamieńsku, Komisariat Policji w Przedborzu.
KONTROLE W TRYBIE UPROSZCZONYM:
1. Kontrola w trybie uproszczonym w zakresie spełniania wymagań techniczno-organizacyjnych stacji kontroli pojazdów mieszczącej się w Łodzi ul. Stokowska 21/25 oraz zgodnego z przepisami jej funkcjonowania i wykonywania badań technicznych pojazdów służbowych.
(Wydział Transportu KWP w Łodzi);
2. Kontrola w trybie uproszczonym w zakresie organizacji służby, przestrzegania przepisów dotyczących rozkładu czasu służby policjantów, w tym udzielania czasu wolnego po zakończeniu służby oraz prawidłowości dyslokacji służby, w szczególności w odniesieniu do opracowanej analizy na terenie powiatu zgierskiego w Wydziale Ruchu Drogowego.
(Komenda Powiatowa Policji w Zgierzu).
KONTROLE W TRYBIE ZWYKŁYM ROZPOCZĘTE W 2021R. I ZAKOŃCZONE W 2022R.
1. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości wdrożenia i stosowania Planu przedsięwzięć Policji w zakresie realizacji zadań dotyczących przygotowań obronnych dla jednostek i komórek organizacyjnych podległych Komendantowi Wojewódzkiemu Policji w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Zgierzu);
2. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości wdrożenia i stosowania Planu przedsięwzięć Policji w zakresie realizacji zadań dotyczących przygotowań obronnych dla jednostek i komórek organizacyjnych podległych Komendantowi Wojewódzkiemu Policji w Łodzi.
(Komenda Miejska Policji w Łodzi);
3. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym Policji przez dysponenta II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Wydział ds. Zwalczania Przestępczości Pseudokibiców KWP w Łodzi);
4. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym Policji przez dysponenta II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP
w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Pabianicach);
5. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym przez dysponenta II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Wydział Kryminalny KWP w Łodzi);
6. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie „Prawidłowości realizacji zadań wskazanych w Zarządzeniu Nr 13 KGP z dnia 12 kwietnia 2021 roku w sprawie zbioru danych DNA, w kontekście rejestracji próbek DNA”.
(Komenda Miejska Policji w Piotrkowie Trybunalskim);
7. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie efektywności planowania i realizacji czynności służbowych w komórkach ruchu drogowego mających na celu ograniczenie ilości wypadków śmiertelnych na drogach, w aspekcie odnotowywanych zdarzeń, w wyniku których śmierć ponieśli uczestnicy ruchu drogowego.
(Komenda Powiatowa Policji w Radomsku);
8. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie „Prawidłowości realizowania zadań oraz ich dokumentowania przez dzielnicowych w świetle obowiązujących przepisów, a także nadzór przełożonych nad tą problematyką”.
(Komisariat Policji w Aleksandrowie Łódzkim);
9. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości poszukiwań osób zaginionych poziomu I oraz II.
(Komenda Powiatowa Policji w Tomaszowie Mazowieckim).
10. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie sprawdzenia zasadności, celowości i prawidłowości dokonywanych sprawdzeń w systemach informatycznych Policji.
(Komenda Powiatowa policji w Łęczycy);
11. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości prowadzenia postępowań dyscyplinarnych w świetle regulacji ujętych w Rozdziale 10 Ustawy z dnia 06.04.1990r. o Policji i aktach wykonawczych.
(Komenda Powiatowa Policji w Pabianicach);
12. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości prowadzenia postepowań dyscyplinarnych w świetle regulacji ujętych w Rozdziale 10 Ustawy z dnia 06.04.1990r. o Policji i aktach wykonawczych.
(Komenda Powiatowa Policji w Radomsku)
13. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości prowadzenia postepowań dyscyplinarnych w świetle regulacji ujętych w Rozdziale 10 Ustawy z dnia 06.04.1990r. o Policji i aktach wykonawczych.
(Komenda Powiatowa Policji w Wieluniu).
14. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie organizacji przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych podległych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Zgierzu);
15. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie organizacji przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych podległych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Sieradzu);
16. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie organizacji przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych podległych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Łasku);
17. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie zabezpieczenia interesów Policji w postanowieniach umów zawartych na świadczenia usług parkowania i holowania pojazdów zabezpieczonych do celów procesowych.
(Sekcja ds. Funduszy Pomocowych i zamówień Publicznych KWP w Łodzi);
18. Kontrola zrealizowana w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości przeprowadzania postepowań powypadkowych oraz sposobu realizacji wybranych elementów medycyny pracy.
(Komenda Powiatowa Policji w Pabianicach).
KONTROLE ZEWNĘTRZNE PRZEPROWADZANE W KWP W ŁODZI W 2022 ROKU:
I. Kontrole przeprowadzane przez Departament Kontroli Ministerstwa Spraw Zewnętrznych i Administracji.
1. Kontrola w trybie zwykłym dotycząca realizacji zadań w zakresie organizacji, przyjmowania, rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji (w szczególności w obszarze związanym ze sposobem przeprowadzania interwencji przez funkcjonariuszy Policji”.
(Komenda Miejska Policji w Łodzi);
2. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie realizacji zaleceń pokontrolnych z kontroli nt. przygotowania szczególnej ochrony obiektu kategorii II ważnego dla bezpieczeństwa i obronności państwa, będącego w użytkowaniu Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi.
(Komenda Wojewódzka Policji w Łodzi);
3. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie weryfikacji predyspozycji kandydatów do służby w Policji oraz ocena procesu doskonalenia zawodowego policjantów w zakresie użycia środków przymusu bezpośredniego”.
(Komenda Wojewódzka Policji w Łodzi).
II. Kontrole przeprowadzane przez podmioty policyjne – brak.
PROBLEMATYKA SKARG I WNIOSKÓW
W 2022 roku w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Łodzi oraz w podległych komendach powiatowych/miejskich Policji rozpatrzono i załatwiono łącznie 1075 skargi. Natomiast 72 skargi przekazano na podstawie dyspozycji art. 231 k.p.a. do innych uprawnionych podmiotów. We własnym zakresie załatwiono także 8 wniosków.
W okresie sprawozdawczym spośród skarg załatwionych, 90 uznano za potwierdzone, zatem potwierdzalność formułowanych w skargach zarzutów wyniosła 8,37 %. Porównując współczynnik potwierdzalności skarg w stosunku do 2021 roku (10,7 %) odnotowano
w tym zakresie spadek o 2,33 punktu procentowego.
Dla porównania w 2021 roku w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Łodzi oraz w podległych komendach powiatowych/miejskich Policji we własnym zakresie rozpatrzono i załatwiono 830 skarg, co oznacza, iż w 2022 roku nastąpił wzrost o 245 skarg.
Na jednego policjanta garnizonu łódzkiego przypadło 0,16 skarg załatwionych we własnym zakresie. Współczynnik skargowości w 2021 roku wyniósł 0,12, zatem w tym obszarze nastąpił wzrost o 0,04.
W 2022 roku najwięcej zarzutów - 1594 odnotowano w kategorii III – czynności procesowe, administracyjne, z ustawy o Policji i inne, z czego:
- 405 dotyczyło interwencji,
- 336 dotyczyło innych zarzutów,
- 255 dotyczyło bezczynności lub opieszałości,
- 248 dotyczyło czynności dochodzeniowo-śledczych,
- 175 dotyczyło postępowania w sprawach o wykroczenia (pozostałe),
- 83 dotyczyło kontroli drogowej,
- 42 dotyczyło postępowania w sprawach o wykroczenia mandatowe,
- 22 dotyczyło prawa do informacji o przysługujących uprawnieniach,
- 15 dotyczyło czynności wykonywanych w związku z procedurą „Niebieska karta”,
- 7 dotyczyło postępowań administracyjnych,
- 6 dotyczyło czynności operacyjno-rozpoznawczych.
Na drugim miejscu odnotowano kategorię VII – niekulturalny stosunek do obywatela, w tym obszarze zarejestrowano 157 zarzutów. Na trzecim miejscu znalazła się IV kategoria skargowa – załatwianie skarg, w której odnotowano 146 zarzutów, z czego:
- 93 dotyczyło sposobu załatwienia poprzedniej skargi,
- 27 dotyczyło bezczynności, opieszałego załatwienia skarg,
- 26 zakwalifikowanych jako „inne”.
Jak obrazuje powyższe zestawienie, najczęściej występujące zastrzeżenia ze strony skarżących dotyczyły zarzutów z III kategorii, tj. interwencji (405 zarzutów). Wartość ta wskazuje, że istotną przesłanką ich formułowania jest bezpośredni kontakt funkcjonariusza
z obywatelem, zwłaszcza podczas podejmowania interwencji publicznych i domowych.
Najczęściej powtarzającymi się zarzutami w skargach dotyczącymi przeprowadzonej przez funkcjonariuszy Policji interwencji były rozpatrzenie interwencji w sposób niezadawalający dla skarżącego, niewłaściwy sposób prowadzenia podjętych przez policjantów czynności służbowych wobec skarżących, stronniczość przy podejmowaniu decyzji, brak podania lub odmowa podania przez policjantów ich danych identyfikacyjnych, brak podstaw do przeprowadzenia interwencji, nieadekwatne sankcje w odniesieniu do popełnionego przewinienia, nakładanie mandatów zamiast stosowania pouczenia, niewłaściwe umundurowanie.
Najczęstszym zarzutem skarżących w sprawie bezczynności czy opieszałego załatwiania spraw, była nieuzasadniona zwłoka w podjęciu czynności służbowych.
Odnosząc się do zarzutów dotyczących przeprowadzonych przez funkcjonariuszy Policji czynności dochodzeniowo-śledczych były to przede wszystkim: sposób przeprowadzenia czynności procesowych, niewłaściwe wzywanie stron postępowania na czynności, sposób realizacji i dokumentowania tych czynności.
Sformułowaniu wyżej opisanych zarzutów sprzyjały m.in. brak doświadczenia i dostatecznego przeszkolenia zawodowego policjantów, niedbałe wykonywanie obowiązków służbowych, jak również niezrozumienie przez skarżącego procedur stosowanych m.in. w oparciu o przepisy kodeksu postępowania karnego i kodeksu postępowania administracyjnego. Błędne było również przeświadczenie skarżących, że Policja może i powinna załatwić każdą sprawę, nawet taką, która nie leży w jej kompetencji oraz nastawienie, że policjanci w sposób nieprawidłowy wykonują swoje obowiązki służbowe. Podnoszone zarzuty często były wynikiem odmiennych oczekiwań skarżących w kwestii załatwienia sprawy przez Policję.
W 2022 roku w garnizonie łódzkim odnotowano 4 skargi przeterminowane. Natomiast w 6 przypadkach postępowania skargowe zostały przedłużone. Pozostałe skargi zostały załatwione z zachowaniem terminu przewidzianego w kodeksie postępowania administracyjnego.
W analizowanym okresie we własnym zakresie rozpatrzono i załatwiono 8 wniosków. Odnosiły się one do kwestii poprawy ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego. Wnioskodawcy postulowali m.in. o: poprawę bezpieczeństwa i zmiany w organizacji ruchu drogowego oraz zwiększenie liczby patroli policyjnych, a także o przywrócenie całodobowej obsługi jednostki Policji w okolicy miejsca zamieszkania autorów wniosków.
W 2022 roku w jednostkach Policji województwa łódzkiego przyjęto łącznie 884 interesantów, w tym kierownicy jednostek organizacyjnych i ich zastępcy przyjęli 661 osób. Dla porównania w latach poprzednich przyjęto: w 2021 – 628 interesantów (w tym 524 osoby przyjęli kierownicy jednostek organizacyjnych i ich zastępcy), w 2020 roku - 574 interesantów (w tym 351 osób przyjęli kierownicy jednostek organizacyjnych i ich zastępcy), w 2019 roku – 1436 interesantów (w tym 843 osoby przyjęli kierownicy jednostek organizacyjnych i ich zastępcy).
Komendant Wojewódzki Policji w Łodzi i jego Zastępcy przyjęli w 2022 roku 106 interesantów. W latach ubiegłych ilość przyjętych interesantów przez kierownictwo KWP w Łodzi kształtowała się następująco: 2021 roku 97 interesantów, w 2020 roku – 90, w 2019 roku - 100.
Policjanci z Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi przyjęli w 2022 roku 137 interesantów. W latach poprzedzających niniejszy okres sprawozdawczy liczba przyjętych interesantów w Wydziale Kontroli KWP w Łodzi przedstawiała się następująco: 2021 roku 257 interesantów, w 2020 roku – 90 osób, w 2019 - 432.
Liczba przyjęć interesantów zarówno w KWP w Łodzi, jednostkach podległych, jak również realizowanych przez kierowników jednostek oraz wyznaczonych zastępców świadczy, iż ta forma kontaktu społeczeństwa z Policją jest nadal bardzo powszechna i w dużym stopniu wykorzystywana przez obywateli. Bezpośredni kontakt pozwala na omówienie i często wyjaśnienie wszelkich wątpliwości związanych ze zgłaszanym problemem, jak również wskazania prawidłowego sposobu postępowania w sprawie. Niewątpliwie dostępność dla obywatela wpływa na zaufanie do Policji oraz kształtowanie jej pozytywnego wizerunku w odbiorze społecznym.
Dominującym przedmiotem rozmów prowadzonych w ramach tych przyjęć były zastrzeżenia dotyczące postępowania policjantów oraz działalność jednostek i komórek organizacyjnych podległych KWP w Łodzi, ale także wnioski policjantów w zakresie zgłaszanych spraw kadrowo-osobowych.
W zdecydowanej większości zgłaszający poddawali w wątpliwość zasadność oraz sposób wykonywania określonych czynności służbowych lub procesowych oraz ich zgodność z obowiązującymi przepisami prawa. Wskazywali także na bezczynność lub opieszałość w zakresie realizacji działań podejmowanych w następstwie dokonywanych przez nich zgłoszeń do jednostek Policji.
Znaczna część interesantów, w związku z realizacją czynności służbowych zwracała się z problemami natury cywilno-prawnej, z różnego rodzaju sporami sąsiedzkimi oraz zagadnieniami leżącymi w kompetencji sądu bądź prokuratury lub organów administracji publicznej. W ramach przyjęć interesantów uzyskiwano także informacje dotyczące popełnienia czynów zabronionych, które kierowano do właściwych jednostek Policji lub prokuratury, informując petenta o obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa i procedurach, wyjaśniając wszelkie wątpliwości z tym związane. Ponadto w okresie sprawozdawczym funkcjonariusze Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi udzielili 215 porad podczas rozmów telefonicznych z interesantami dzwoniącymi na numer sekretariatu Wydziału Kontroli KWP w Łodzi.
Podobnie jak w ubiegłych latach skargi i listy wpływały do Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi pocztą tradycyjną oraz elektroniczną na adres internetowy: skargi@ld.policja.gov.pl lub za pośrednictwem platformy e-PUAP.
Opracował: