Informacja z działalności kontrolnej w roku 2020
I N F O R M A C J A
Z DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ WYDZIAŁU KONTROLI
KWP W ŁODZI W 2020 ROKU
LICZBA KONTROLI PROWADZONYCH W 2020 ROKU Z PODZIAŁEM NA KONTROLE W TRYBIE ZWYKŁYM I KONTROLE W TRYBIE UPROSZCZONYM
Rodzaj kontroli |
Liczba kontroli |
Liczba skontrolowanych podmiotów |
Kontrola w trybie zwykłym |
19 |
19 |
Kontrola w trybie uproszczonym |
4 |
4 |
Ogółem |
23 |
23 |
KONTROLE W TRYBIE ZWYKŁYM:
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości prowadzenia postępowań wyjaśniających w sprawie szkód transportowych w świetle oszczędnego
i racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi.
(Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie);
2. Kontrola w trybie zwykłym w zakresie oceny prawidłowości wypełniania formularzy mandatów karnych, rozliczania środków finansowych uzyskanych
z grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego oraz terminowego odprowadzenia do budżetu państwa pozyskanych w ten sposób środków w świetle oszczędnego i racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi.
(Komenda Powiatowa Policji w Łasku);
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym przez dysponenta II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP
w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Kutnie);
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Wydział Techniki Operacyjnej KWP w Łodzi);
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Komenda Miejska Policji w Skierniewicach);
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Wydział do Walki z Przestępczością Narkotykową KWP w Łodzi);
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Wydział do Walki z Cyberprzestępczością KWP w Łodzi);
(Wydział do Walki z Przestępczością Gospodarczą KWP w Łodzi)
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Wieruszowie)
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie gospodarowania funduszem operacyjnym przez dysponentów II stopnia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Łęczycy);
(Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie);
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości dokumentowania użycia środków przymusu bezpośredniego oraz broni palnej wobec osób zatrzymanych, w tym również stosowanie Wytycznych nr 4 Komendanta Głównego Policji z dnia 18.07.2018 r. w sprawie wybranych procedur i sposobu sprawowania nadzoru nad postępowaniem policjantów lub innych wyznaczonych osób z przedmiotami do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, pozostającymi na wyposażeniu Policji, a także nadzór przełożonych nad tą problematyką.
(Komenda Powiatowa Policji w Sieradzu)
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie organizacji przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w Policji.
(Komenda Powiatowa Policji w Łęczycy),
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie organizacji przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych podległych KWP w Łodzi.
(Komenda Powiatowa Policji w Rawie Mazowieckiej);
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie organizacji przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w Policji.
(Komenda Powiatowa Policji w Kutnie);
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie przestrzegania przepisów i realizacji zadań
z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
(Komenda Powiatowa Policji w Zgierzu);
- Kontrola w trybie zwykłym, w zakresie prawidłowości prowadzenia postępowań powypadkowych oraz sposobu realizacji wybranych elementów medycyny pracy.
(Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie);
- Kontrola w trybie zwykłym, w zakresie prawidłowości prowadzenia postępowań powypadkowych oraz sposobu realizacji wybranych elementów medycyny pracy. (Komenda Powiatowa Policji w Sieradzu);
- Kontrola w trybie zwykłym w zakresie prawidłowości prowadzenia postępowań dyscyplinarnych w świetle regulacji ujętych w rozdziale 10 ustawy z dnia 06.04.1990r. o Policji oraz aktach wykonawczych.
(Komenda Powiatowa Policji w Zduńskiej Woli).
KONTROLE W TRYBIE UPROSZCZONYM:
- Kontrola w trybie uproszczonym w zakresie sprawdzenia stanu przygotowania jednostek organizacyjnych Policji garnizonu łódzkiego do działań mających na celu przeciwdziałanie rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2.
(Komenda Powiatowa Policji w powiatu łódzkiego wschodniego);
- Kontrola w trybie uproszczonym w zakresie sprawdzenia stanu przygotowania jednostek organizacyjnych Policji garnizonu łódzkiego do działań mających na celu przeciwdziałanie rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2.
(Komenda Powiatowa Policji w Pabianicach);
- Kontrola w trybie uproszczonym w zakresie sprawdzenia stanu przygotowania jednostek organizacyjnych Policji garnizonu łódzkiego do działań mających na celu przeciwdziałanie rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2.
(Komenda Powiatowa Policji w Brzezinach);
- Kontrola w trybie uproszczonym w zakresie przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących rozkładu czasu służby i pracy jak również prawidłowości ewidencjonowania oraz rozliczania przedłużonego czasu służby i pracy policjantów i pracowników Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi.
(Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi).
KONTROLE ZEWNĘTRZNE PRZEPROWADZANE W KWP W ŁODZI W 2020 ROKU:
I. Kontrole przeprowadzane przez Biuro Kontroli Komendy Głownej Policji – brak.
II. Kontrole przeprowadzane przez podmioty pozapolicyjne:
1. Kontrola problemowa dotycząca przygotowania szczególnej ochrony obiektu kategorii II ważnego dla bezpieczeństwa o obronności państwa, będącego w użytkowaniu Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi. Podmiot kontrolujący
- Departament Kontroli i Nadzoru Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
2. Kontrola dotycząca eliminowania z ruchu drogowego kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu lub środków odurzających w Komendzie Powiatowej Policji w Kutnie. Podmiot kontrolujący - Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Łodzi;
3. Kontrola dotycząca bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego w Komendzie Powiatowej Policji w Zgierzu. Podmiot kontrolujący - Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Łodzi;
4. Kontrola dotycząca bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego w Komendzie Miejskiej Policji w Piotrkowie Trybunalskim. Podmiot kontrolujący - Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Łodzi.
5. Kontrola dotycząca eliminowania z ruchu drogowego kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu lub środków odurzających w Komendzie Powiatowej Policji w Tomaszowie Mazowieckim. Podmiot kontrolujący - Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Łodzi.
PROBLEMATYKA SKARG I WNIOSKÓW
W 2020 roku w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Łodzi oraz w podległych komendach powiatowych/miejskich Policji rozpatrzono i załatwiono łącznie 843 skargi. 95 skarg przekazano na podstawie dyspozycji art. 231 k.p.a. do uprawnionych podmiotów - sądy, prokuratura oraz jednostki Policji z innych województw. Ponadto zgodnie z właściwością przekazano 8 skarg, które nie dotyczyły działań Policji. We własnym zakresie załatwiono także 76 wniosków, a 14 przekazano według właściwości miejscowej.
W okresie sprawozdawczym spośród skarg załatwionych, 63 uznano za potwierdzone. Potwierdzalność formułowanych w skargach zarzutów wyniosła
7,47 %. Porównując współczynnik potwierdzalności skarg w stosunku do 2019 roku odnotowano spadek o 0,86 punktu %.
Dla porównania w 2019 roku w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Łodzi oraz
w podległych komendach powiatowych/miejskich Policji we własnym zakresie rozpatrzono i załatwiono 864 skarg, co oznacza, iż w roku 2020 nastąpił spadek
o 21 skarg.
Na jednego policjanta garnizonu łódzkiego przypadło 0,13 skarg załatwionych we własnym zakresie. Współczynnik skargowości w 2020 roku wyniósł również 0,13.
W 2020 roku najwięcej zarzutów, bo aż 1121 odnotowano w kategorii III - czynności procesowe, administracyjne, z ustawy o Policji i inne, z czego:
- 294 - dotyczyło interwencji,
- 216 - czynności dochodzeniowo-śledczych
- 190 - bezczynności lub opieszałości,
- 159 - innych zarzutów,
- 102 - dotyczyło postępowania w sprawach o wykroczenia (pozostałe),
- 64 - dotyczyło kontroli drogowej,
- 45 - postępowania w sprawach o wkroczenia (mandatowe),
- 19 - dotyczyło czynności wykonywanych w związku z procedurą „Niebieska Karta”,
- 12 - dotyczyło decyzji administracyjnych,
- 11 - czynności operacyjno-rozpoznawczych,
- 9 - dotyczyło prawa do informacji o przysługujących uprawnieniach.
Na drugim miejscu uplasowała się VII kategoria skargowa – niekulturalny stosunek do obywatela, przy liczbie zarzutów 121.
Na trzecim miejscu odnotowano IV kategorię skargową – załatwianie skarg, przy liczbie zarzutów 102, z czego:
- 81 - dotyczyło sposobu załatwienia poprzedniej skargi,
- 12 - zakwalifikowano jako inne,
- 9 - dotyczyło bezczynności, opieszałego załatwienia skarg.
Jak wynika z powyższego zestawienia, najczęściej występujące zastrzeżenia ze strony skarżących dotyczyły zarzutów z III kategorii skargowej, tj. interwencji (294 zarzutów), czynności dochodzeniowo-śledczych (216 zarzutów) oraz bezczynności lub opieszałości w załatwieniu spraw (190 zarzutów). Znaczna ich ilość wskazuje, iż istotną przesłanką powstawania zarzutów jest bezpośredni kontakt funkcjonariusza z obywatelem, szczególnie podczas podejmowania interwencji publicznych i domowych.
Najczęściej powtarzającymi się zarzutami w skargach dotyczącymi przeprowadzonej przez funkcjonariuszy Policji interwencji były jej niezasadność i sposób podjętych przez policjantów czynności służbowych wobec skarżących, a także nieprawidłowy sposób wykonywania czynności podczas interwencji na miejscu zdarzenia oraz brak podania lub odmowa podania przez policjantów ich danych identyfikacyjnych na żądanie obywatela, wobec którego podjęto interwencję oraz nieinformowanie o przyczynach interwencji, jak również niewylegitymowanie świadków zdarzenia.
Odnosząc się do zarzutów dotyczących przeprowadzonych przez funkcjonariuszy Policji czynności dochodzeniowo-śledczych były to przede wszystkim: czas trwania czynności procesowych, sposób ich przeprowadzania, sposób wykonywania i dokumentowania tych czynności na miejscu zdarzenia, odmowa wykonania czynności oraz ostateczna decyzja podjęta w sprawie.
Najczęstszym zarzutem skarżących w sprawie bezczynności czy opieszałego załatwiania spraw, było ich zdaniem niepodjęcie prawem nakazanych czynności służbowych w sprawach zgłaszanych przez obywateli oraz nieuzasadniona zwłoka w podjęciu czynności służbowych przez policjantów.
Sformułowaniu wyżej opisanych zarzutów sprzyjały m.in. brak doświadczenia
i dostatecznego przeszkolenia zawodowego policjantów, niedbałe wykonywanie obowiązków służbowych, jak również niezrozumienie przez skarżącego procedur stosowanych m.in. w oparciu o przepisy kodeksu postępowania karnego, kodeksu postępowania administracyjnego. Błędne było również przeświadczenie skarżących, że Policja może i powinna załatwić każdą sprawę, nawet taką, która nie leży w jej kompetencji oraz nastawienie, że policjanci w sposób nieprawidłowy wykonują swoje obowiązki służbowe.
W 2020 roku w garnizonie łódzkim nie odnotowano skarg przeterminowanych. Natomiast w 33 przypadkach postępowania skargowe zostały przedłużone. Wszystkie skargi w 2020 roku zostały załatwione z zachowaniem terminu przewidzianego w kodeksie postępowania administracyjnego.
W analizowanym okresie we własnym zakresie rozpatrzono i załatwiono 76 wniosków, a 14 przekazano według właściwości. Odnosiły się one do kwestii poprawy ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego.
Wnioskodawcy postulowali m.in. o: poprawę bezpieczeństwa i zmiany
w organizacji ruchu drogowego oraz zwiększenie liczby patroli policyjnych, zwykle
w okolicy miejsca zamieszkania autorów wniosków, wskazując na przypadki zakłócenia porządku publicznego.
W 2020 roku w jednostkach Policji województwa łódzkiego przyjęto łącznie 574 interesantów, w tym kierownicy jednostek organizacyjnych i ich zastępcy przyjęli 351 osób. Dla porównania w latach poprzednich przyjęto: w 2019 roku - 1436 interesantów, w 2018 roku – 1442 interesantów, a w 2017 roku – 1798, z czego kierownicy jednostek przyjęli odpowiednio: 843, 770 i 994 osób.
Komendant Wojewódzki Policji w Łodzi i jego Zastępcy przyjęli w 2020 roku
35 interesantów, z czego 7 przyjęć dotyczyło skarg, natomiast 28 spraw kadrowych.
W latach ubiegłych ilość przyjętych interesantów przez kierownictwo KWP w Łodzi kształtowała się następująco: w 2019 roku – 100, w 2018 roku – 84, a w 2017 roku – 57 interesantów.
Policjanci z Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi przyjęli
w 2020 roku 90 osób. W latach poprzedzających niniejszy okres sprawozdawczy liczba przyjętych interesantów w Wydziale Kontroli KWP w Łodzi przedstawiała się następująco: w 2019 roku – 432, w 2018 roku 387 osób, a w 2017 roku – 508 osób.
Odnotowany spadek liczby przyjęć interesantów wynika najprawdopodobniej
z zaleceń dotyczących ograniczenia osobistych wizyt w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Łodzi oraz jednostkach podległych w związku z koniecznością przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się choroby zakaźnej COVID-19, wywołanej przez koronawirusa.
Niemniej jednak liczba interesantów przyjętych przez kierowników jednostek oraz wyznaczonych zastępców świadczy, iż ta forma kontaktu społeczeństwa z Policją pomimo trwającej pandemii jest nadal powszechna. Niewątpliwie dostępność dla obywatela wpływa na zaufanie do Policji oraz kształtowanie jej pozytywnego wizerunku w odbiorze społecznym.
Dominującym przedmiotem rozmów prowadzonych w ramach tych przyjęć były skargi na postępowanie policjantów oraz działalność jednostek i komórek organizacyjnych podległych KWP w Łodzi, ale także wnioski od obywateli w tym również policjantów w zakresie zgłaszanych spraw osobowych.
W zdecydowanej większości zgłaszający poddawali w wątpliwość zasadność oraz sposób wykonywania określonych czynności służbowych lub procesowych, ich zgodność z obowiązującymi przepisami prawa. Wskazywali także na bezczynność lub opieszałość w zakresie realizacji działań podejmowanych w następstwie dokonywanych przez nich zgłoszeń do jednostek Policji.
Znaczna część interesantów, w związku z realizacją czynności służbowych zwracała się z problemami natury cywilno-prawnej,z różnego rodzaju sporami sąsiedzkimi oraz zagadnieniami leżącymi w kompetencji sądu bądź prokuratury lub organów administracji publicznej. W ramach przyjęć interesantów uzyskiwano także informacje dotyczące popełnienia przestępstw lub wykroczeń, które kierowano do właściwych jednostek Policji lub prokuratury. Ponadto w okresie sprawozdawczym funkcjonariusze Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi udzielili 292 porad podczas rozmów z interesantami dzwoniącymi na numer sekretariatu Wydziału Kontroli KWP
w Łodzi (289 rozmów) oraz na numer „Telefonu zaufania” – „0800-149-971”
(3 rozmowy).
Podobnie jak w ubiegłych latach skargi i listy wpływały do Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi pocztą tradycyjną oraz elektroniczną na adres internetowy: skargi@ld.policja.gov.pl.
Możesz pobrać plik tekstowy, zawierający powyższe sprawozdanie:
Informacja z działalności kontrolnej w roku 2020