Informacja o działalności kontrolnej
Wydziału Kontroli KWP w Łodzi w 2006 r.
W 2006r. zadania kontrolne realizowane były przez Inspektorat Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi, od 01.06.2006r. funkcjonujący w strukturach KWP w Łodzi jako Wydział Kontroli.
Kontrole prowadziły: Sekcja Kontroli Ogólnopolicyjnej (wcześniej Zespół Kontroli), Sekcja Audytu i Analiz (wcześniej Zespół Analiz i Informacji), Sekcja Skarg i Wniosków (wcześniej Zespół Skarg i Wniosków), Zespół Ochrony Pracy oraz wyodrębniony od 01.06.2006r. Zespół Kontroli Finansowo – Gospodarczej.
W 2006r. przeprowadzono 24 kontrole, w tym 9 problemowych, 1 – sprawdzającą, 14 – doraźnych. Nie realizowano kontroli kompleksowych. Objęły one ogółem 83 komórki i jednostki organizacyjne KWP w Łodzi.
W porównaniu do roku 2005 odnotowano wzrost ogólnej liczby kontroli o jedną (ok. 5%), przy czym nastąpiły zmiany w rodzajach kontroli w kierunku wyraźnego wzrostu liczby kontroli doraźnych o 40% (10 doraźnych) i spadek liczby kontroli problemowych o ok. 30% (12 kontroli problemowych). Kontrole przeprowadzone w 2005 roku objęły 110 podmiotów, zatem w 2006 roku w tym obszarze odnotowano spadek o ok. 25%.
Spośród 24 kontroli przeprowadzonych w 2006 roku Sekcja Kontroli Ogólnopolicyjnej przeprowadziła 12 kontroli, Zespół Kontroli Finansowo – Gospodarczej – 4, Sekcja Audytu i Analiz – 3, Zespół Ochrony Prac – 3, Sekcja Skarg i Wniosków – 1 kontrolę.
Kontrole obejmowały następujące zagadnienia:
z obszaru problematyki ogólnopolicyjnej:
z zakresu służby kryminalnej:
· w obszarze pracy dochodzeniowo – śledczej:
-
skuteczność działań Policji w zakresie ujawnionych składników majątkowych podejrzanych oraz ich zajęcia w postępowaniach przygotowawczych o przestępstwo przeciwko mieniu przy wysokości strat powyżej 50 tys. zł;
-
realizację czynności na miejscach zdarzeń i we wstępnej fazie postępowań przygotowawczych w sprawach najpoważniejszych przestępstw kryminalnych;
-
sposób zabezpieczenia, ewidencjonowania, przechowywania oraz wydawania dowodów rzeczowych;
· w obszarze pracy operacyjnej:
-
ocenę realizacji poleceń Komendanta Głównego Policji dotyczących kierunków działań naprawczych w celu zwiększenia efektywności pracy operacyjnej;
-
gospodarowanie funduszem operacyjnym;
-
skuteczność poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości;
z zakresu służby prewencyjnej i ruchu drogowego:
-
wydawanie pozwoleń na broń palną bojową;
-
taktykę pełnienia statycznych kontroli ruchu drogowego;
-
pełnienie służb prewencyjnych oraz kryteria oceny policjantów służby kandydackiej;
-
rejestrację kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego w ewidencji kierowców;
z zakresu ochrony pracy:
-
przestrzeganie przepisów i realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
-
przestrzeganie przepisów i realizacja zadań z zakresu bhp służby i pracy oraz medycyny pracy;
z zakresu skarg i wniosków – przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg, wniosków oraz listów;
z zakresu gospodarki finansowo – gospodarczej:
-
gospodarkę mandatową;
-
przyznawanie, rozliczanie i wypłatę równoważników pieniężnych za remont lub brak lokali mieszkalnych policjantom oraz emerytom (rencistom) policyjnym;
-
wypłatę dodatkowego wynagrodzenia przysługującego policjantom za obsługę codzienną pojazdów służbowych;
-
zamówienia publiczne;
-
gospodarowanie amunicją;
-
jakość i sprawność sprzętu ochronnego Nieetatowych Pododdziałów Policji.
W wyniku przeprowadzonych kontroli sformułowano wnioski o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych wobec dwóch policjantów. Ponadto wskutek realizacji wniosków pokontrolnych przeprowadzono rozmowy dyscyplinujące z dwoma policjantami. Nie kierowano wniosków do prokuratury o wszczęcie postępowań przygotowawczych ani zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych.
W 2005 roku w zakresie efektów kontroli odnotowano 12 wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych oraz w dwóch przypadkach skierowano wnioski do prokuratury.
Znaczny spadek liczby wszczętych postępowań dyscyplinarnych w wyniku ujawnionych w kontrolach nieprawidłowości (o ok. 80%) należy tłumaczyć zmianą podejścia do działań kontrolnych, które nastawione są przede wszystkim na eliminację mechanizmów generujących nieprawidłowości, nie zaś na karanie dyscyplinarne poszczególnych osób, zwykle nieumyślnie naruszających obowiązujące procedury.
W 2006 roku służby inspekcyjne przeprowadziły ogółem 40 postępowań wyjaśniająco – sprawdzających, w tym: 24 – Sekcja Audytu i Analiz, 14 – Sekcja Kontroli Ogólnopolicyjnej, 2 – Zespół Kontroli Finansowo – Gospodarczej.
W oparciu o analizę ujawnionych w wyniku kontroli oraz czynności wyjaśniających nieprawidłowości i mechanizmów ich powstania można postawić tezę, iż przyczyną znacznej większości uchybień jest słaby i nieskuteczny nadzór służbowy oraz nieznajomość zarówno regulacji prawnych, jak i obowiązujących procedur.
Jednocześnie warto dodać, iż prowadzone są prace w sferze unowocześniania metod kontroli poprzez wdrażanie podejścia audytowego zmierzającego do kierunkowania kontroli na identyfikację błędów systemowych, poprawę niedociągnięć oraz zmiany w przepisach i procedurach. Zdanie to znalazło odbicie w ramach jednego z celów Strategii Wojewódzkiej Łódzkiej Policji na lata 2007 – 2009 dotyczącego modernizacji Policji.