Informacja z działalności kontrolnej w roku 2010
SPRAWOZDANIE
Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU KONTROLI
KWP W ŁODZI W 2010 ROKU
INFORMACJA
DOTYCZĄCA ILOŚCI KONTROLI PRZEPROWADZONYCH W 2010 ROKU
Z PODZIAŁEM NA KONTROLE KOMPLEKSOWE, PROBLEMOWE, SPRAWDZAJĄCE, DORAŹNE ORAZ KONTROLE W TRYBIE UPROSZCZONYM
Rodzaj kontroli |
2010 |
|
Liczba kontroli
|
Liczba skontrolowanych podmiotów |
|
Kontrola kompleksowa |
- |
- |
Kontrola problemowa |
35 |
40 |
Kontrola doraźna |
2 |
2 |
Kontrola sprawdzająca |
- |
- |
Kontrola w trybie uproszczonym |
4 |
4 |
Ogółem |
41 |
46 |
KONTROLE PROBLEMOWE
1. Kontrola wydatków z funduszu operacyjnego dokonywanych przez dysponenta II stopnia Komendanta Miejskiego/Powiatowego Policji.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1. Komenda Powiatowa Policji w Poddębicach.
2. Komenda Powiatowa Policji w Sieradzu.
3. Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie.
4. Komenda Powiatowa Policji w Opocznie.
5. Komenda Powiatowa Policji w Zduńskiej Woli.
6. Komenda Powiatowa Policji w Pajęcznie.
7. Komenda Powiatowa Policji w Tomaszowie Mazowieckim.
8. Komenda Powiatowa Policji Łowiczu.
9. Komenda Powiatowa Policji Radomsku.
10. Komenda Powiatowa Policji w Brzezinach.
Problematyka kontroli:
W trakcie kontroli sprawdzono celowość i oszczędność wydatkowania środków, prowadzenie ewidencji oraz organizację obsługi kasowej i bankowej, a także zarządzanie składnikami majątku nabytymi ze środków funduszu.
2. Kontrola problemowa w zakresie prawidłowości dokumentowania i przekazywania broni palnej niestanowiacej własności Policji do fizycznego niszczenia (złomowania).
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1. Wydział Postępowań Administracyjnych KWP w Łodzi.
2. Wydział Dochodzeniowo - Śledczy KWP w Łodzi.
3. Wydział Gospodarki Materiałowo - Technicznej KWP w Łodzi.
Problematyka kontroli:
1. Procedura deponowania broni palnej i amunicji w „magazynie depozytów” Wydziału Postępowań Administracyjnych KWP w Łodzi.
2. Przekazywanie i przyjmowanie zdeponowanej broni palnej i amunicji
w „magazynie depozytów” Wydziału Postępowań Administracyjnych KWP
w Łodzi do Wydziału Gospodarki Materiałowo - Technicznej KWP w Łodzi
w celu jej zniszczenia (złomowania).
3. Przekazywanie i przyjmowanie broni palnej i amunicji stanowiącej dowody rzeczowe, co do których orzeczono przepadek na rzecz Skarbu Państwa oraz pochodzącej z tzw. rozbrojenia terenu, niestanowiącej dowodów rzeczowych.
4. Proces kasacji (niszczenia) broni palnej i amunicji przekazanej z Wydziału Postępowań Administracyjnych oraz stanowiącej dowody rzeczowe, co do których orzeczono przepadek na rzecz Skarbu Państwa, a także pochodzącej z tzw. rozbrojenia terenu, niestanowiącej dowodów rzeczowych.
5. Funkcjonowanie komisji powołanej do realizacji procesu niszczenia (złomowania) broni palnej i amunicji.
6. Przekazanie złomu zniszczonej broni do punktu przetopu oraz udział komisji
w procesie jej fizycznego przetapiania.
7. Dokumentowanie procesu przekazywania, deponowania i niszczenia broni palnej
i amunicji.
8. Nadzór przełożonych nad problematyką przechowywania i niszczenia broni palnej
i amunicji niebędącej własnością Policji.
3. Kontrola problemowa w zakresie prawidłowości realizacji przez dzielnicowych zadań określonych w Zarządzeniu Nr 162 KGP z dnia 18.02.2008 r. w sprawie metod i form wykonywania przez Policję zadań w związku z przemocą w rodzinie w ramach procedury „Niebieska karta”.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1. Komenda Powiatowa Policji w Łęczycy.
2. II Komisariat Policji KMP w Łodzi.
Problematyka kontroli:
1. Zakres i sposób wykonywania czynności służbowych realizowanych przez policjantów w ramach procedury „Niebieska Karta”.
2. Dokumentowanie przez dzielnicowych czynności realizowanych w ramach procedury „Niebieska Karta”.
3. Współpraca z podmiotami pozapolicyjnymi wykonującymi zadania związane
z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie.
4. Nadzór służbowy sprawowany nad wymienionymi zagadnieniami i jego dokumentowanie.
4. Kontrola problemowa w zakresie prawidłowości przyznania, odmowy przyznania
i cofania równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego
i brak lokalu oraz pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1.Komenda Powiatowa Policji w Tomaszowie Mazowieckim.
2.Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie
Problematyka kontroli:
Zbadaniu i ocenie poddane zostały zagadnienia dotyczące przyznania, odmowy przyznania i cofania równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego i brak lokalu oraz pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, a w szczególności:
1. Zasadność przyznania równoważników pieniężnych za brak lokalu mieszkalnego, za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego i pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz odmowy przyznania, cofania i zwrotu ww. należności.
2. Wysokość równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego oraz pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w odniesieniu do przysługujących norm zaludnienia należnych policjantowi oraz członkom jego rodziny, jak również wysokość równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego.
3. Wymogi określone w art. 107 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.
4. Prawidłowość wypełniania składanych przez policjantów oświadczeń mieszkaniowych dotyczących ustalania uprawnień do przedmiotowego równoważnika.
5. Kontrola problemowa w zakresie kontroli wydatków związanych z badaniem osób zatrzymanych przez Policję.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1.Komenda Miejska Policji w Łodzi.
2.Komenda Miejska Policji w Piotrkowie Trybunalskim.
Problematyka kontroli:
Zbadaniu i ocenie poddana została:
1. Prawidłowość sporządzania zleceń na badania osób zatrzymanych.
2. Poprawność sprawowania kontroli pod względem merytorycznym.
3. Poprawność sprawowania kontroli pod względem formalno – rachunkowym.
6. Kontrola problemowa w zakresie zasadności, legalności i prawidłowości stosowania instytucji zatrzymania oraz doprowadzenia do wytrzeźwienia, realizacja uprawnień przysługujących zatrzymanym lub doprowadzonym do wytrzeźwienia, stanu techniczno-sanitarnego i wyposażenia pomieszczeń dla tych osób, a także sposobu pełnienia służby w tych pomieszczeniach.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1.Komenda Powiatowa Policji w Kutnie.
2.Komenda Powiatowa Policji w Tomaszowie Mazowieckim.
Problematyka kontroli:
W toku kontroli zbadano następujące zagadnienia:
1. Prawidłowość stosowania podstawy prawnej procesowego i prewencyjnego zatrzymania osób oraz doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia.
2. Realizacja praw osób zatrzymanych i przestrzeganie ustawowego czasu zatrzymania i pobytu zatrzymanych i doprowadzonych w celu wytrzeźwienia w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych.
3. Poddawanie badaniom lekarskim osób zatrzymanych podlegających takiemu obowiązkowi oraz uzyskiwanie decyzji lekarza o umieszczeniu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych osoby doprowadzonej w celu wytrzeźwienia.
4. Dokumentacja prowadzona w związku z funkcjonowaniem pomieszczeń dla osób zatrzymanych.
5. Organizacja służby ochronnej w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych, przygotowanie policjantów do jej pełnienia i proces szkolenia funkcjonariuszy
w ramach doskonalenia zawodowego.
6. Warunki, wyposażenie i zabezpieczenie techniczne pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia.
7. Przyjęte rozwiązania organizacyjne i procedury postępowania z osobami od chwili ich zatrzymania do czasu osadzenia w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych.
8. Zasadność wniosków wynikających z czynności sprawdzająco-wyjaśniających lub innych czynności przeprowadzonych w związku z wydarzeniami nadzwyczajnymi
z udziałem osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia.
9. Doskonalenie zawodowe policjantów w zakresie stosowania instytucji zatrzymania lub doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia.
10. Nadzór przełożonych nad problematyką zatrzymywania osób lub ich doprowadzania w celu wytrzeźwienia.
7. Kontrola problemowa przestrzegania przepisów i realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz medycyny pracy.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1.Komenda Powiatowa Policji w Opocznie.
2.Komenda Powiatowa Policji w Zduńskiej Woli.
Problematyka kontroli:
1. Organizacja służby z zakresu bhp i medycyny pracy.
2. Realizacja wymaganych szkoleń z zakresu bhp.
3. Realizacja zadań z zakresu medycyny pracy oraz terminowość badań profilaktycznych.
4. Ocena występujących zagrożeń na stanowiskach służby/pracy i sposoby zapobiegania zagrożeniom.
5. Świadczenia z tytułu wykonywania służby/pracy w warunkach szkodliwych lub uciążliwych dla zdrowia.
6. Wyposażenie indywidualne pracowników i policjantów oraz wyposażenie pojazdów służbowych.
7. Realizacja wniosków i środków profilaktycznych sformułowanych w wyniku przeprowadzonych postępowań powypadkowych.
8. Kontrola problemowa w zakresie prawidłowości podejmowanych przez Policję działań związanych z zabezpieczeniem imprez masowych.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1. Komenda Miejska Policji w Łodzi.
2. Oddział Prewencji Policji w Łodzi.
3. Sztab Policji KWP w Łodzi.
Problematyka kontroli:
1. Przygotowanie do zabezpieczenia imprezy masowej:
· zasady gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych w ramach Wojewódzkiego oraz Powiatowego Punktu Kontaktowego ds. Imprez Masowych,
· zasady gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących imprez masowych m.in. Policyjny Rejestr Imprez Masowych „PRIM” oraz Rejestr Działań Policyjnych „RDP”,
· sposób i warunki przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych przez podmioty zobowiązane.
2. Sprawdzenie dokumentacji sporządzanej w związku z zabezpieczeniem imprezy,
w tym w szczególności:
· koncepcja realizacji akcji/operacji,
· plan działania,
· decyzje dowódcy,
· zestawienie sił i środków.
3. Sposób realizacji zabezpieczenia imprezy masowej:
· udział oraz zakres czynności realizowanych w ramach zabezpieczenia imprezy przez funkcjonariuszy poszczególnych jednostek organizacyjnych Policji,
· dokumentowanie działań Policji w przypadku użycia środków przymusu bezpośredniego podczas przywracania naruszonego ładu i porządku publicznego w trakcie zabezpieczenia imprez masowych.
4. Sprawdzenie sposobu i prawidłowości realizacji czynności po zakończeniu zabezpieczenia imprezy masowej w tym:
· dokonanie analizy i sporządzenie sprawozdania z określeniem sił i środków wykorzystanych w zabezpieczeniu, wykorzystanie pojazdów służbowych, opisem zaistniałych zdarzeń, wykazem strat Policji oraz wykazem osób zatrzymanych i doprowadzonych,
· czynności podejmowane wobec osób zatrzymanych, podejrzewanych
o popełnienie przestępstw i wykroczeń w związku z naruszeniem ładu
i porządku publicznego w trakcie zabezpieczenia imprezy.
5. Nadzór i koordynacja Sztabu Policji KWP w Łodzi działań związanych
z zabezpieczeniami realizowanymi przez jednostki organizacyjne Policji województwa łódzkiego w formie akcji i operacji policyjnych.
9. Kontrola problemowa w zakresie organizacji przyjmowania, rozpatrywania
i załatwiania skarg, wniosków i listów.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1. Komenda Powiatowa Policji w Łęczycy.
2. Komenda Miejska Policji w Skierniewicach.
3. Komenda Powiatowa Policji w Kutnie.
4. Komenda Powiatowa Policji w Poddębicach.
Problematyka kontroli:
W toku kontroli ocenie poddano dokumentację dotyczącą przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i listów za okres od 01.01.2009r. do dnia przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:
· rejestr skarg i wniosków,
· ewidencję przyjęć interesantów,
· akta postępowań wyjaśniających,
· dokumentację dotyczącą doskonalenia zawodowego (dzienniki szkoleń),
· dokumentację dotyczącą nadzoru służbowego sprawowanego w badanym zakresie (książki i protokoły odpraw służbowych).
10. Kontrola problemowa w zakresie prawidłowości dokumentowania obrotów kasowych w wybranych okresach w jednostce Policji dokonującej wydatków
ze środków finansowych przyznawanych w ramach akredytywy budżetowej.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1. Komenda Powiatowa Policji w Łasku.
2. Komenda Powiatowa Policji w Łowiczu.
Problematyka kontroli:
Zbadaniu i ocenie poddane zostały zagadnienia dotyczące dokumentowania obrotów kasowych w okresie od dnia 01.01.2010r. do dnia rozpoczęcia kontroli, a w szczególności:
1. Organizacja gospodarki kasowej: zabezpieczenie, przechowywanie oraz transport środków pieniężnych.
2. Zgodność stanu środków finansowych w kasie ze stanem ewidencyjnym.
3. Prawidłowość rozliczenia wypłaconych list dodatkowych należności pieniężnych.
4. Prawidłowość ewidencjonowania obrotu środków finansowych w urządzeniach ewidencyjnych.
5. Prawidłowość ewidencjonowania i rozliczania druków ścisłego zarachowania.
6. Terminowość i prawidłowość przeprowadzonej inwentaryzacji środków finansowych.
11. Kontrola problemowa w zakresie przestrzegania przepisów i realizacji zadań
z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1.Komenda Powiatowa Policji w Brzezinach.
2.Komenda Powiatowa Policji w Łasku.
3.Komenda Powiatowa Policji w Zgierzu.
4.Komenda Powiatowa Policji w Pabianicach.
Problematyka kontroli:
W toku kontroli zbadano: organizację ochrony przeciwpożarowej, zgodność warunków techniczno-budowlanych w obiekcie z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, wyposażenie w sprzęt gaśniczy, kontrole instalacji, warunki ewakuacji, system szkoleń
i działania zmierzające do poprawy stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
12. Kontrola problemowa w zakresieprawidłowości organizowania i prowadzenia doskonalenia zawodowego w wybranych jednostkach organizacyjnych Policji garnizonu łódzkiego.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1. Komenda Powiatowa Policji w Pajęcznie.
2. Komenda Powiatowa Policji w Zgierzu.
Problematyka kontroli:
1. Terminowość i zasady opracowania Planu doskonalenia lokalnego na rok 2009.
2. Dokumentacja dotycząca doskonalenia lokalnego prowadzonego w formach ujętych w planie na rok 2009 w szczególności:
· programy zajęć,
· listy obecności i dzienniki doskonalenia lokalnego,
· inna dokumentacja wytworzona w związku z prowadzonymi zajęciami
z doskonalenia zawodowego policjantów.
3. Terminowość i zasady opracowania dokumentacji sprawozdawczej za rok szkoleniowy 2009.
4. Nadzór kierownika jednostki oraz poszczególnych kierowników komórek organizacyjnych danej jednostki nad prawidłowym przebiegiem doskonalenia lokalnego policjantów.
13. Kontrola problemowa w zakresie prawidłowości przyznawania i naliczania dopłaty do wypoczynku dla pracowników cywilnych KWP w Łodzi.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1. Wydział Kadr i Szkolenia KWP w Łodzi.
2. Wydział Finansów KWP w Łodzi.
Problematyka kontroli:
Zbadaniu i ocenie poddane zostały:
1. Przestrzeganie zasad określonych w Regulaminie korzystania ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz przyznawania świadczeń
z tego Funduszu pracownikom cywilnym KWP w Łodzi, ze zwróceniem uwagi na:
· kompletność dokumentów załączonych do wniosków,
· prawidłowość dokonanych zapisów w składanych wnioskach.
2. Poprawność sprawowania kontroli pod względem merytorycznym.
3. Poprawność sprawowania kontroli pod względem formalno – rachunkowym.
4. Nadzór ze strony przełożonych nad przebiegiem procesów związanych
z przyznawaniem dopłaty do wypoczynku dla pracowników cywilnych KWP
w Łodzi.
KONTROLE DORAŹNE
1. Kontrola doraźna z zakresu prawidłowości i terminowości rejestracji statystycznej w KSIP prowadzonych postępowań przygotowawczych.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1.Wydział Dochodzeniowo – Śledczy KMP w Piotrkowie Trybunalskim.
2.Wydział dw. z Przestępczością Samochodową KMP w Łodzi.
Problematyka kontroli:
1. Prawidłowość oraz kompletność sporządzanych przez policjantów druków statystycznych, służących do rejestracji w systemie KSIP.
2. Terminowość sporządzenia przez policjantów, prowadzących postępowania przygotowawcze druków statystycznych do rejestracji postępowań przygotowawczych w systemie KSIP.
3. Zgodność danych, zawartych na formularzach statystycznych do rejestracji
w systemie KSIP z danymi na formularzach do rejestracji statystycznej
w Policyjnym Systemie Statystyki Przestępczości TEMIDA.
4. Przyjęte rozwiązania w zakresie przekazywania do komórki statystyki przestępczości formularzy do rejestracji statystycznych w KSIP wypełnionych przez policjantów, prowadzących postępowania przygotowawcze.
5. Terminowość i prawidłowość wprowadzania do systemu KSIP danych zawartych na formularzach statystycznych.
6. Nadzór służbowy nad badaną problematyką.
KONTROLE W TRYBIE UPROSZCZONYM
1. Kontrola w trybie uproszczonym w zakresie sposobu wdrożenia przez kierowników wybranych jednostek organizacyjnych KWP w Łodzi Strategii Wojewódzkiej Policji na lata 2010 -2012 w KWP w Łodzi.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1. Komenda Powiatowa Policji w Pabianicach.
2. Komenda Powiatowa Policji w Łasku.
Problematyka kontroli:
Sprawdzenie, czy ze Strategią Wojewódzką Policji na lata 2010 – 2012 KWP w Łodzi zostali zapoznani wszyscy policjanci jednostki.
2. Kontrola w trybie uproszczonym w zakresie sprawdzenia realizacji w KMP
w Piotrkowie Trybunalskim poleceń mł. insp. Dariusza Banachowicza I Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia 02 i 03 października 2010r. oraz działającego z upoważnienia Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi
mł. insp. Witolda Kozłowskiego Radcy KWP w Łodzi z dnia 02 października 2010r., wydanych w związku z zabezpieczeniem obiektów prowadzących sprzedaż tzw. „dopalaczy”.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1. Komenda Miejska Policji w Piotrkowie Trybunalskim.
Problematyka kontroli:
1. Sposób realizacji poleceń mł. insp. Dariusza Banachowicza I Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi oraz działającego z upoważnienia Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi mł. insp. Witolda Kozłowskiego Radcy KWP
w Łodzi z dnia 2 i 3 października 2010 roku.
2. Rodzaj i zakres czynności podjętych w związku z ujawnieniem włamania do punktu sprzedaży tzw. „dopalaczy” znajdującego się przy ul. Armii Krajowej 35
w Piotrkowie Trybunalskim.
3. Rodzaj i zakres czynności podjętych w związku z zerwaniem plomb w pięciu zamkniętych punktach sprzedaży tzw. „dopalaczy” na terenie Piotrkowa Trybunalskiego.
4. Rodzaj i zakres podjętych działań zmierzających do zabezpieczenia tych lokali.
5. Rodzaj zadań przekazywany poszczególnym komórkom organizacyjnym KMP
w Piotrkowie Trybunalskim realizującym czynności wynikające z polecenia
I Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi.
3. Kontrola w trybie uproszczonym w zakresie sprawdzenia prawidłowości prac komisji powołanej Decyzją Nr 364/2010 Komendanta Wojewódzkiego Policji
w Łodzi z dnia 04.10.2010r. w sprawie przekwalifikowania - wybrakowania sprzętu uzbrojenia, w magazynach Wydziału Gospodarki Materiałowo - Technicznej KWP w Łodzi.
Jednostki i komórki organizacyjne objęte kontrolą:
1.Wydział Gospodarki Materiałowo - Technicznej KWP w Łodzi.
Problematyka kontroli:
W toku kontroli sprawdzeniu i ocenie poddano sposób wykonywania czynności przez funkcjonariuszy i pracowników powołanych w skład komisji, w szczególności: porównanie ilości i rodzajów broni zakwalifikowanej do złomowania z dokumentacją sporządzoną w tym zakresie przez komisję tj.:
· protokoły przekwalifikowania – wybrakowania broni,
· wykazy numerowe broni,
· inna dokumentacja wytworzona w ramach prac komisji.
KONTROLE ZEWNĘTRZNE PRZEPROWADZONE W KWP W ŁODZI
W 2010 ROKU
1. Kontrolaw zakresie sposobu reakcji Policji na przejawy przemocy w rodzinach funkcjonariuszy Policji przeprowadzona przez Wydział Kontroli Służb Mundurowych Departamentu Kontroli, Skarg i Wniosków Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (DKSiW-M-092-41-2/10/AJ).
Sporządził:
Kierownik Sekcji Kontroli Ogólnopolicyjnej
Wydziału Kontroli KWP w Łodzi
podinsp. Tadeusz Kamiński